Robert Seethaler: Kokonainen elämä

Sitä voi ostaa mieheltä tunnit, sitä voi varastaa hänen päivänsä tai ryövätä häneltä koko elämän. Mutta kukaan ei voi viedä mieheltä edes yhtä ainokaista hetkeä. Niin se on ja nyt jätät minut rauhaan!

On se hyvä, että joku joskus tyrkyttää kirjoja luettavaksi. Robert Seethalerin Kokonainen elämä olisi lipsahtanut ihan kokonaan tutkani ulkopuolelle, ellei sitä erikseen olisi minulle tarjottu, että lue. No, luin ja tykkäsin tavattomasti.

Kyse on yhdestä miehestä, Andreas Eggeristä, joka saapuu Alppien ympäröimään kylään noin nelivuotiaana 1900-luvun alussa. Hän varttuu mieheksi, ryhtyy monenlaisiin maataloustöihin, kunnes alueen ensimmäinen köysiratatyömaa, josta sittemmin kehittyy iso turistibisnes, kutsuu Eggeriä. Tavalliseen tapaan Eggerin elämään kuuluu rakkautta (ja yksi kaikkien aikojen upeimmista kosintakohtauksista kirjallisuudessa!), iloja ja suruja, ja koska eletään 1900-luvun kohtalonvaiheita, vie Eggerin tie myös toisen maailmansodan itärintamalle ja vuosien sotavankeuteen.

Eggerin mukana muuttuu myös maailma: maatalous väistyy, nykyaika koittaa. Matkailu ja turistit tuovat elämää pieneen alppikylään, ja vaikka Egger mielellään olisi vain omassa hiljaisessa rauhassaan ja pitäisi huolen omista asioistaan, onnistuu hän muiden metelöidessä elämään suhteellisen siedettävän lähes 80-vuotisen kokonaisen elämän.

Robert Seethaler on itävaltalainen kirjailija, jonka teokset ovat bestsellereitä saksankielisessä maailmassa. Kokonainen elämä on toinen suomeksi ilmestynyt Seethalerin romaani. Se oli ilmestyessään ehdolla Man Booker -palkinnon saajaksi. Lyhyeen mittaan on todellakin napakasti saatu mahtumaan tarkka henkilökuva yhdestä miehestä. Tämä oli aivan erinomainen lukukokemus. Suosittelen!