Venla Saalo: Kirkkaalla liekillä

Venla Saalo (s. 1988) on helsinkiläinen esikoiskirjailija. Hänen esikoisteoksensa Kirkkaalla liekillä kertoo erikoisella tavalla Maaria-tytön tarinan.

Maaria on menettänyt veljensä traagisesti. Elämä veljen kuoleman jälkeen on kuin pahaa unta. Millään ei tunnu olevan mitään väliä ja yhteiselo äitin kanssa takkuaa. Maaria ja hänen äitinsä päättävät lähteä pienelle lomamatkalle. Kaupungin öisillä kujilla kulkiessaan Maaria näkee palavan kirkon. Marian sisällä kipinöi ja hän huomaa nauttivansa liekkien voimasta. Mitä tapahtuisikaan, jos Maaria itse polttaisi kirkon?

Maarialle tuttu Pete, bändin basisti, osoittautuu tärkeäksi ja hyväksi ystäväksi joka lopulta saa Maarian pois vääriltä raiteilta. Kirjassa vilahtaa myös Peteen ihastunut Kike, joka vaihtaa ihastusta vähintään viikon välein. Kiken ja Maarian suhdetta on vaikea kuvailla ja juonen edetessä siinä tapahtuukin suuria muutoksia. Myös Maarian ja hänen äitinsä välit rakoilevat niin pahasti, että Maaria muuttaa väliaikaisesti Peten luo asumaan.

Itse kirja oli erittäin mielenkiintoinen tapaus. Kirjan kieli oli itselleni aluksi hyvin vaikeaselkoista. Pitkät lauseet ilman pilkkua, pisteitä ja isoja kirjaimia saivat minut vähän väliä palaamaan pari sivua taaksepäin. Ikäänkuin en olisi pysynyt juonessa kiinni mukana, vaikka itse juoni minut kirjaan koukuttikin. Kun tähän kirjoitusasuun tottui, niin lukeminen oli ihan sujuvaa ja tarina soljui eteenpäin pitäen yllä pientä jännitystä. Itse olin lopputulokseen hieman pettynyt, mutta lopulta kuitenkin ihan tyytyväinen.

Lina

Lukemista rakastava Lina oppi lukemaan 5-vuotiaana ja sen jälkeen kirja onkin ollut kädessä lähes aina. Lina tykkää etenkin dekkareista ja suomalaisten kirjailijoiden teoksista, mutta lukee mielellään myös jotain uutta ja erilaista! Kaikki vinkit »