Maria Lyytinen: Kirja perheestäni

Kirja perheestäni on oikeastaan aika houkutteleva teos. Se houkuttelee kirjoittamaan, pohdiskelemaan niin itseään kuin ihmisiä ympärillään, perhettä. Sen kahdeksan lukua ja 240 sivua muodostavat siinä määrin perusteellisen kokonaisuuden, että tuon läpikäytyään voi melko suurella todennäköisyydellä sanoa pureskelleensa lähipiiriään vähintäänkin kattavasti.

Keitä me olemme? Missä ovat meidän juuremme ja kotipaikkamme? Minkälaisia olemme luonteiltamme ja ominaisuuksiltamme, entä ammateiltamme, mikä meissä on erikoista, entä parasta? Mitkä ovat perheemme avainhetkiä, elämäämme vaikuttaneita käännekohtia? Minkälaisia suruja meillä on ollut, entä matkoja, lomia ja kesiä? Minkälainen on meidän kotimme, entä arkemme? Mitä teemme yhdessä, mistä riitelemme? Mitkä ovat meille tärkeitä juhlapäivien perinteitä ja kuinka juhlistamme esimerkiksi syntymäpäiviä? Mitä muita perinteitä perheellämme ja suvullamme on? Minkäläisia tarinoita perheestämme kerrotaan? Ja lopulta, mitä olemme oppineet toisiltamme, entä mitä toivomme tulevaisuudelta? Edellä mainittujen lisäksi kirjan täyttäjä pääsee vastailemaan todella moniin muihin kysymyksiin, niin syvällisiin kuin sangen toisenlaisiin: Mikä perheemme olisi ja miksi, jos se olisi ruokalaji? Kuka on sukumme löylymestari?

Kirjaa voi käyttää ja täyttää monella tapaa. Joko yksin tai yhdessä koko perheen kera. Se voi kiertää kirjoittajalta toiselle tai ehkäpä perhe voi valita keskuudestaan haastattelevan kirjurin. Siinä on tilaa myös valokuville tai mikseipä vaikka piirustuksillekin. Siis oivallinen tapa kerätä muistoja ja sukeltaa siihen parhaimmista parhaimpaan, perheeseen.

Suosittelen. Varmasti myös monessa kohtaa vallan toimiva lahjaidea.