Jessica Kulekjian ja Zoe Si: Jytym! : Tulivuori purkautuu

Jytym! : Tulivuori purkautuu

Tulivuoret ovat jo pitkään olleet yksi lapsiamme suuresti kiinnostavista luonnonilmiöistä. Luonto kaikkineen on toki kiinnostava ja tutkittavaa riittää lähes päivittäin omia tuttuja reittejä kulkiessamme, mutta on tietysti selvää, että kun hommaan lisätään jännitysmomentti, kiinnostus kasvaa entisestään. Tunturi vai tulivuori? Lienee aika lailla turhaa edes kysyä kummasta kannattaa kirjoittaa tietokirja lapsille.

Jytym! : Tulivuori purkautuu on erään tulivuoren minä-muotoinen kertomus siitä, kuinka tuhansia vuosia nukkunut tulivuori huomaa, että sen sisällä on alkanut tapahtua jotain. Ensin pieni suhina sihisee sen magmasäiliöiden läpi, se tuntee uumenissaan jonkin tärisevän ja sitten se sylkee, roiskii ja murisee. Sen kuplat kiehuvat, pulpahtavat ja poksahtelevat, se jyrisee ja on vihdoin hereillä. Purkaus, laavaa, kuumia kiviä ja tuhkapilviä, tuhoa ja vaaraa. Mutta sitten: uutta maata, uusia kasveja ja uutta elämää. Sekä jälleen hiljainen, nukkuva tulivuori.

Jytym! on ihan hauska tietokirja. Personoitu tulivuori tuo teokseen lapsenmielisyyttä, samoin reportterina toimiva lintu. Tietoakin siihen mahtuu ihan sopivasti, juuri sellainen määrä, jonka alle kouluikäinen hyvin ehtii sisäistää. Loppuun on sijoitettu vielä muutaman aukeaman verran lisätietoa erilaisista tulivuorista, tulivuoren elinkaaresta ja rakenteesta.

Meillä tämä upposi parhaiten kuusivuotiaaseen, tokaluokkalainen olisi puhuvan tulivuoren sijaan kaivannut jo hieman syvemmälle porautuvaa tietoiskua. Siis suosittelen. Viskarit ja eskarit lienevät se paras kohderyhmä.

Kaisa Sutela on kirjamaailmaan työelämässään eksynyt – ja uppoutunut – teologi. Hän rakastaa kirjoja ja on kirjallisuuden lajien suhteen melko kaikkiruokainen, mutta viihtyy silti parhaiten laatukirjallisuuden parissa. Myös lastenkirjat ovat lähellä sydäntä. Kaisa harrastaa ruoanlaittoa ja sitä myöten Tunnelmallisia makuja -blogin pitämistä. Kaisan haastattelu. Kaikki vinkit »

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä ja liity listan 1 317 tilaajan joukkoon! Jos haluat tietoa uusista vinkeistä nopeammin, tilaa Telegram-kanavamme!