Marja Lappalainen ja Jarkko Vehniäinen: Ilveksen oma kirja

Ilveksen oma kirja

Jarkko Vehniäisen ja Marja Lappalaisen sarjakuva Kamala luonto on yksi suomalaisen sarjakuvakentän tunnetuimmista. Sarja seuraa metsäneläimiä elämässään. Sarjakuvaa ilmestyy useassa eri formaatissa, joista Ilveksen oma kirja edustaa pienikokoista yhteen hahmoon keskittyvää sarjaa.

Ilveksen oma kirja keskittyy luonnollisesti Ilvekseen. Hän lienee kärpän kanssa hahmo, josta sarjassa on eniten strippejä. Tämä auttaakin kokoelmaa suuresti, koska siksi hahmokirjan stripit eivät toista itseään.

Ilves on hahmona hyvin yksinkertaisen sympaattinen. Hän odottaa elämältään eniten ruokaa ja häntä väsyttää ympäri vuoden. Parhaimmillaan hän on vuorovaikuttaessaan parhaan kaverinsa Kärpän kanssa, jolloin vuorovaikutus tuo esiin jonkin syvällisen oivalluksen tai vähemmän syvällisen pieruvitsin.

Kirjan sisäkansi esittää, miten hahmo on muuttunut reilun kahdenkymmenen vuoden aikana. Pidin tästä kokoelmasta vielä enemmän kuin aikaisemmista hahmokohtaisista albumeista, juuri siksi, että se on samalla läpileikkaus laajemmin sarjan historiaan. Alussa sarjakuvassa oli vain Ilves, Kärppä ja pierut. Nykyään näiden ohella on laaja kirjo muitakin eläimiä.

Ilveksen oma kirja on hauska strippisarjakuva vaikkapa aamujen piristeeksi.

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä ja liity listan 1 306 tilaajan joukkoon! Jos haluat tietoa uusista vinkeistä nopeammin, tilaa Telegram-kanavamme!