Liane Moriarty: Hyvä aviomies

Hyvä aviomies

Liane Moriartyn teos Hyvä aviomies alkaa tilanteesta, jossa kaikki on vielä hyvin ja arki kulkee omissa uomissaan. Cecilia on menestynyt Tupperware-myyjä ja aikaansaava äiti, Tess onnellisesti naimisissa perheyritystään pyörittäen ja Rachelkin selviää arjestaan jotenkuten kauan sitten murhattua tytärtään edelleen surren.

Kaikki kuitenkin muuttuu hetkessä. Cecilia löytää vahingossa aviomiehensä kirjoittaman kirjeen, joka tuo päivänvaloon hirvittävän salaisuuden, Tessin mies ja paras ystävä ilmoittavat rakastuneensa toisiinsa ja Rachel löytää videon, jonka uskoo todistavan kuka murhasi hänen tyttärensä 28 vuotta sitten.

Kun heidän elämänsä mullistuu, Cecilia, Tess ja Rachel joutuvat pohtimaan koston, rakkauden ja omantuntonsa rajoja paljon syvemmin kuin olisivat koskaan halunneet ja heidän tarinansa kietoutuvat vähitellen yhteen. Jokainen on kuitenkin tilanteessaan yksin ja joutuu miettimään, missä oman hyvyyden raja kulkee ja paljonko virheistä pitää maksaa.

Hyvä aviomies osoittautui varsin positiiviseksi lukukokemukseksi. Jostakin syystä kuvittelin tarttuvani jonkinlaiseen kevyeen viihderomaaniin, mutta Liane Moriarty käsittelee kirjassaan itse asiassa hyvinkin raskaita teemoja. Tästä huolimatta kirja on viihdyttävä lukea ja tarjoaa paljon ajattelemisen aihetta. Cecilian, Tessin ja Rachelin kohtalo koukuttaa sen verran tiukasti, että kirjaa on illalla vaikea laskea käsistään ja loppuratkaisua odottaa surumielisen ahdistuksen vallassa.

Hyvä aviomies täyttää hyvän romaanin ehdot siinäkin mielessä, että sen tapahtumat jäävät ajatuksiin moneksi päiväksi lukemisen jälkeenkin.

Salla P.