Kate Morton: Hylätty puutarha

Hylätty puutarha

”Nellin menneisyys oli kuin venäläinen puunukke, kysymys kysymyksen sisällä ja taas uusi kysymys kysymyksen sisällä.”

Nellin elämä oli tosiaankin merkillinen: hän matkusti vuonna 1913 pikkutyttönä yksin Englannista kauas Australiaan, mutta hänen seurassaan ollut sala­peräi­nen Kirjailijatar ei tullutkaan mukaan, ja niin Nell-­tytöstä tuli australia­laisen perheen ottolapsi, joka tosin vasta 21-­vuotiaana sai kuulla sen vähän, mitä hänen taustastaan tiedettiin. Vasta isoäiti­-iässä 1970­-luvulla hän palaa Eng­lantiin selvittämään arvoitusta itsestään. Arvoitus – ja vanha talo Englannissa – jäävät perinnöksi Nellin tyttärentyttärelle Cassandralle, joka sitten puoles­taan matkustaa Cornwalliin saadakseen selville, mistä oikein oli kysymys Nellin elämässä.

Vuosi sitten australialaiselta Kate Mortonilta ilmestyi romaani Paluu River­toniin. En ole lukenut sitä, mutta käsittääkseni samoilla linjoilla mennään. Myös Hylätty puutarha on yli 600­-sivuinen järkäle, jossa liikutaan sujuvasti aikatasoista ja paikoista toisiin. Koostaan huolimatta se on nopea- ja helppo­lukuinen, voisi jopa sanoa viihteellinen, mutta ei kuitenkaan mitään hömppää – ehkä kirjan takakannessa oleva luonnehdinta ”lukuromaanista” sopii tälle kirjalle parhaiten.

Tarina ei ehkä ole hätkähdyttävän yllätyksellinen monista käänteistään huoli­matta, mutta ihan kiinnostavasti juonen käänteitä keritään auki. Rivien välistä voi jopa lukea kaikenlaista symboliikkaakiin, puhutaanhan paljon luonnosta, kasveista ja puutarhoista, ja mukana on Elizan, Kirjailijattaren, muutamia satu­ja, jotka tosin minusta eivät olleet kokonaisuuden kannalta aivan välttämättö­miä, mutta en olekaan koskaan ollut mikään innokas sadunlukija.

Jostain syystä kertomukset Blackhurstin kartanon lukitusta puutarhasta toivat koko ajan mieleeni muistumia Salainen puutarha -nuortenkirjasta, ja kas vain! Romaanin puolivälissä aavistukseni palkittiin, kun itse rouva Hodgson Burnett, epäsovinnainen amerikkalainen, tekee kirjaan pienen vierailun.

Mielenkiintoinen tuttavuus joka tapauksessa tämä Hylätty puutarha oli. En ole koskaan lukeutunut kartano-­ tai muunkaan romantiikan ystäviin. Tässä kirjas­sa romantiikka oli onneksi karsittu minimiin, mutta olihan sitä mausteeksi. Hyvä kirja lavean lukemisen ystäville, niin uskoisin.