Arto Julkunen: Hurskaat ja hauraat : Tuntemattoman uskonyhteisön tarina

Hurskaat ja hauraat

Olen aina ollut kiinnostunut uskonyhteisöistä: miten ne saavat alkunsa ja miksi ihmeessä ihmiset lähtevät niihin mukaan? Millainen on se uskonnon tyyli ja meininki, että siihen saadaan viritettyä porukkaa?

Hurskaat ja hauraat kertoo Tekla Holopaisesta, joka perustaa sellaisen uskonyhteisön Vehmersalmen Tetrimäelle. Siellä oli lastenkoti ja erityinen sija naisille, jotka olivat kokeneet kärsimystä.

Aika lailla saksanmielisiä oltiin, koska Tekla “sisarineen” teki lähetysmatkoja Saksaan ja saarnasi siellä saksaksi. Myös Saksasta vierailtiin Myrttilaaksossa. Onko se “Jumala” jotenkin niin erityinen, että sen oppeihin kannattaa perehtyä? No, porukkaa kyllä piisasi tähänkin yhteisöön.

Skandaalit saatiin aikaiseksi siitä, että yhteisössä naiset keskenään olivat suhteissa, aikana jolloin se oli rikollista. Nykyaikana se nyt ei olisi mikään sensaatio. Teklalla oli pitkään suhde Lyydia Hasarin kanssa, jonka kanssa asui kolmisenkymmentä vuotta.

Teklalla oli kuitenkin tytär, jonka antoi kasvatiksi, mutta kun Aino oli 13-vuotias, niin otti taas itselleen. Aino sai kaksi lasta, Helin ja Röllinä tunnetuksi tulleen Allu Tuppuraisen.

Kiintoisaa tässä kirjassa oli se, että ne, jotka olivat mukana tässä yhteisössä, eivät liiemmin saaneet mitään traumoja. Pääosin he olivat viihtyneet siellä mukana ollen ja työtä tehden. Olisiko ollut vain niin, että enemmänkin “ulkopuolisia” häiritsi?

Tekla oli innokas käymään kalassa, mikä sinänsä oli huvittavaa, koska hänellä piti olla aina “hovi” mukana, koska hän ei osannut edes matoa koukkuun laittaa. Rahaa hänellä tuntui olevan aina ja ruokakin oli maistunut.

Tämä kirja oli minusta varsin viihdyttävää lukemista ja kuvaliitteiden kuvat antavat pontta koko tarinalle. Tekla on ollut aikansa persoona ja tuonut varmasti iloa ja tukea monelle. Ei siis tuntunut, että Myrttilaakso olisi ollut jotenkin huono uskonyhteisö.

Hurskaat ja hauraat on ehdottomasti lukemisen arvoinen kirja, koska se on niin vetävästi kirjoitettu ja siinä on kivasti valotettu Tekla Holopaisen elämää, josta en ennen tiennyt mitään. Nyt tiedän.

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä ja liity listan 1 313 tilaajan joukkoon! Jos haluat tietoa uusista vinkeistä nopeammin, tilaa Telegram-kanavamme!