Joanna Nadin: Hanki elämä, Rachel Riley — traagisen tavallinen päiväkirja

Hanki elämä, Rachel Riley

Rachel saa joululahjaksi parhaalta ystävättäreltään päiväkirjan, josta muodostuu siis traagisen tavallinen päiväkirja, ainakin sen kirjoittajan mielestä. Rachel on mitä tavallisimman keskiluokkaisen perheen tavallinen nuori, jolle ei tapahdu mitään. Elämä on tylsän tavanomaista ja angstista, joten hän päättääkin muuttua itse — hän haluaa olla traaginen kirjallisuuspersoona.

Sekin on vaikeaa, koska Rachel asuu pienessä englantilaisessa kylässä eikä muutosta Lontooseen yllättäen tulekaan mitään. Vanhemmat ovat niin-vanhempia; äiti hiukkasen tiukkapipo huolehtija, isä vähän näkymätön ja pikkuveli hobittifani ja kiusankappale. Lisäksi perheessä on väliaikainen yrjöilevä adoptiokoira ja hetkittäin muutakin väkeä, joka aiheuttaa vauhtia ja omituisia tilanteita. Koulussa taas välillä ollaan ystäviä, välillä ei. Tunteet kuohuvat puolin jos toisin, paras ystävä voikin olla hurja vihollinen. En paljastele tässä juonta sen enempää.

Totean vain, että tämä on ihan lukukelpoisa opus, jonka voisi hankkia nuorelle, joka jo lukee ns. oikeita kirjoja. Sopisi taatusti esimerkiksi joidenkin kammottavien tv-sarjoista tehtyjen kirjojen tilalle. On tässä ainakin reilusti luettavaa, välillä ihan fiksuja oivalluksia, pikkuisen politiikkaakin, paljon kouluasiaa, herkullisia väärinkäsityksiä ja hihityttäviä luonnehdintoja. Ahmimisikäiselle varmasti aivan makupala!

Itse asiassa, on pakko tunnustaa, että itsekin hihittelin parissa kohdassa. Tunnistin jopa itseni tuon ikäisenä, kaikki oli joko kamalan ihanaa, kamalan kamalaa tai kertakaikkiaan kammottavaa, noloa tai vain tylsää. Päiväkirja on aika kilttiä tavaraa eli mitään pahennusta herättävää ei ole joukkoon eksynyt — no ensimmäiset alkokokeilut, suukot ja niin edelleen toki kuuluvat asiaan. Kirjalla ei ehkä ole varsinaista sanomaa, mutta pienistäkin asioista voi joskus olla iloinen ja kurjakin juttu voi kääntyä parhain päin. Uskoisin tämän jopa ihastuttavan joitakin. Mutta, kuten sanottua, tämän voisi antaa tytölle, jolla ei vielä ole valmiita lukumieltymyksiä. Hyvin ja sujuvasti kirjoitettua, mietittyä ja nuorille sopivaa menoa.

PS: Rachelin kansitekstin mukaan kirja on ehdottomasti kielletty alle 13-vuotiailta ,D Itse suosittelen tätä jopa hiukkasen nuoremmille…