Kulttuurihäirintä (culture jamming) on taidetta, joka iskee laillisin ja laittomin keinoin mainostajien ja kuluttajien väliin. Mainokset ja mainostajat hallitsevat julkista tilaa, ja kulttuurihäiriköt valtaavat tilaa takaisin mainosten ja markkinoinnin omilla aseilla.
Ainakin kaikille Voimaa lukeneille tuttuja ovat vastamainokset, jotka pilkkaavat mainostajia näiden omalla kuvastolla. Samalla ne herättävät miettimään asioita, jotka alkuperäiset mainostajat luultavasti haluaisivat lakaista visusti maton alle piiloon.
Häiriköt on monipuolinen esitys aiheesta; se esittelee monenlaisia tekijöitä kulttuurihäirinnän alalta. Katsaus on toisaalta lavea, toisaalta pinnallinen. Kirjan lukemalla tutustuu monenlaisiin tekijöihin Suomessa ja ulkomailla, ja jos joku aihepiiri kiinnostaa erityisesti, siihen on helppo tutustua tarkemmin omatoimisesti.
Hauska ja ajatuksia herättävä taide on aina paikallaan. Siinä kulttuurihäiriköt onnistuvat mainiosti. Kannattaa vilkaista – elämyksiä on luvassa.