Gurumarkkinointi-kirja lupaa kannessaan keittiöpsykologiaa insinööreille. Olennaisesti gurumarkkinoinnin idea tiivistynee Applen ja Nokian välillä. Kaikkihan tietävät, että Nokian insinöörit ovat kehittäneet upeita kännyköitä. Miksi kaikki sitten himoitsevat teknisesti upean N900:n sijasta Applen iPhonea?
Suomalainen insinööri uskoo, että hyvä tuote myy itsensä ilman sen kummempaa puskemista. Gurumarkkinoija tietää, että teknisten ratkaisujen sijasta pitää ymmärtää, miten ihmiset käyttäytyvät ollessaan ostoksilla. Siksi tämä kirja pamauttaa tiskiin perustason sosiaalipsykologiaa. Kirja käsittelee kymmentä psykologista vipua, joiden avulla on mahdollista tehdä enemmän ja parempaa myyntiä.
Miten käytät haloilmiötä eduksesi? Mikä on ehdotuksen, auktoriteetin tai laumapaineen voima? Miten vastavuoroisuus toimii? Kuinka hyödyntää ostajan egon heikkoutta ja johdonmukaisuuden periaatetta? Entäs kotikylän kutsua, niukkuuden imua tai tarinan taikaa? Kirja esittelee runsaasti tutkimustuloksia (lähdeviitteiden kera) ja käytännöllisiä esimerkkejä siitä, miten kirjan opit toimivat käytännössä.
Jos haluat saada jotain myydyksi, kannattaa ehdottomasti perehtyä Gurumarkkinointiin. Myös Apusen ja Parantaisen Gurumarkkinointi-blogi on oivallista luettavaa. Kirjan sisältö on pitkälti blogista poimittua, mutta uuttakin materiaalia on ja kirjamuodossa tavara toimii muutenkin paremmin, kun irtojutuista muodostuu hyvin rakennettu kokonaisuus. Kirjan kieli on eläväistä ja helposti omaksuttavaa. Miellyttävä teos, etenkin jos ei ole perehtynyt aiheeseen aikaisemmin.