Sheri Tepper: Gibbon’s Decline and Fall

Sheri Tepperin naisten ja miesten asemaa ja luontoa käsittelevä tyyli jatkuu. Esimerkiksi Frescosta pitäneet pitävät varmaan myös tästä. Tepperin kirjat ovat taattuja uusien ajatuskulkujen synnyttäjiä.

Minua tosin henkilökohtaisesti harmittaa, että taas ihmiskunnan, tai -luonnon, ongelmiin ei löydy ratkaisua muuten kuin yliluonnollisita ja uskomatonta kautta. Toisaalta ajatuksen johtaessa toiseen olen alkanut nähdä asian siltä kantilta, että ehkä tapahtumien absurdius ja vieraus ovat tahallisia: ehkä niiden on tarkoitus osoittaa, että niihin ihmisten ongelmiin, joita Tepper käsittelee, ei totunnaisilla ajatuskuluilla löydy hyviä ratkaisuja. Olisi otettava askel taakse päin, katsottava asioita täysin uudella tavalla.

Yllättävät tapahtumat eivät olisi särähtäneet niin pahasti, ellei tarina olisi alkanut aivan normaaleiksi luokiteltavissa merkeissä.

Suosittelen silti. Kirjan suljettuani näin taas maailman hieman uudella tavalla.