Oppiminen on aktiivisen oppijan kovan, sinnikkään ja periksiantamattoman työn tulosta. Laadukas oppiminen ei ole koskaan helppoa, siihen ei ole oikotietä, eikä kukaan voi tehdä oppimistyötä toisen ihmisen puolesta.
Marika Toivola, Pekka Peura ja Markus Humaloja ovat muutamien viimeisten vuosien aikana tehneet uraauurtavaa työtä uudenlaisen oppimis- ja opetuskulttuurin eteen suomalaisissa kouluissa. Toivola, Peura ja Humaloja käyttävät käänteisen oppimisen käsitettä kuvaamaan opetusmenetelmäänsä. Perinteiseen opettaja opettaa – oppilaat kuuntelevat -malliin verrattuna käänteisen oppimisen luokkatilanne on hyvin erilainen. Tyypillisimmillään oppijat tekevät töitä pienryhmissä oman rytminsä ja sopimuksiensa mukaan. Opettajan tehtävä on jäädä taustalle ja olla apuna silloin, kun oppija apua kaipaa. Uuden oppiminen tapahtuu pääosin muualla kuin luokkatilanteessa, ja yhteiset tunnit käytetään uusien taitojen harjoittelemiseen. Monesti opettajat tarjoavat ryhmilleen opetusvideoita, sähköisiä oppimisalustoja ja muuta materiaalia. Itsearvioinnilla ja oppimaan oppimisen taidoilla on keskeinen merkitys. Oppimisyhteisöstä tulee oppijan voimavara.
Kaikki Flipped Learning : käänteinen oppiminen -kirjan kirjoittajat ovat kokeneita opettajia. Toivolan tausta on fysiikan ja matematiikan aineenopetuksessa, ja hän viimeistelee väitöstutkimustaan oppilaskeskeisestä oppimiskulttuurista. Peura on matematiikan ja fysiikan opettaja lukiossa, ja Humaloja on luokanopettaja. Kirjassa he kertovat selkeästi menetelmästään ja antavat käytännön sovellusvinkkejä luokkatilanteisiin. Kaikkiaan heidän tarjoilemansa tietopaketti on varsin sopiva: ei lainkaan raskassoutuinen, vaan selkeä mutta jämäkkä yleistajuinen perusteos käänteisen oppimisen ideoiden hahmottamiseen. Halutessaan lukija voi tietenkin jatkaa eteenpäin kirjan viitteiden pohjalta.
Toivolan, Peuran ja Humalojan työllä on vahva tutkimuspohja, ja uusissa opetussuunnitelman perusteissa oppilaskeskeisyydellä on iso rooli. Käänteisen oppimisen ajatuksilla on myös vahva kaikupohja suomalaisessa opettajayhteisössä: Peuran perustamassa Yksilöllinen oppiminen ja oppimisen omistajuus -ryhmässä on Facebookissa tätä kirjoittaessa lähes 14 000 jäsentä. Ryhmä on aktiivisen ajatustenvaihdon foorumi, jossa opettajat tarjoavat omaa materiaaliaan muiden käyttöön ja pyytävät vinkkejä oman opetuksensa kehittämiseen. Näyttää siltä, että menetelmä on lyömässä kunnolla läpi.
Toivola, Peura, Humaloja ja muukin taustalla oleva yhteisö ajatuksineen ovat muuttaneet lähes koko opettajaidentiteettini parin viime vuoden aikana. Kuka on kaikkein tärkein henkilö oppijalle hänen oppimisprosessissaan? No oppija itse tietenkin. Opettajan tehtävä on mahdollistaa oppiminen kunkin lähikehityksen vyöhykkeellä. Meidän tulee huomioida tämä opetuksemme sisällössä ja tavassa toimia luokkatilanteessa. Toivola, Peura ja Humaloja eivät saarnaa, mutta esittelevät selkeästi omat näkökulmansa siihen, miksi käänteiseksi oppimiseksi nimetty toimintatapa on opiskelijalle hyväksi luokkatasosta riippumatta. Flipped Learning : käänteinen oppiminen on erinomainen johdanto aiheeseen.