Ed Brubaker ja Sean Phillips: The Fade Out

The Fade Out -sarjakuvan kannessa on valkoisella taustalla ihmishahmoja. Taustalla on Hollywoodland-kyltti ja isoimpana vaaleatukkaisen naisen kasvot. Etualalla on hattupäinen mies osoittamassa pistoolilla kohti lukijaa.

Osta kirja itsellesi

(Kirjavinkit.fi saa komission linkkien kautta tekemistäsi ostoksista.)

Näyttelijätär Valeria Sommers on nouseva nimi Hollywoodissa, kunnes hänet löydetään kuristettuna. Studiolle tilanne on kiusallinen, elokuvan tähti on kuollut yhtäkkiä kesken kuvausten. Tilanne on kiusallinen myös käsikirjoittaja Charlie Parishille, joka herää muistinsa menettäneenä Sommersin ruumiin läheltä. Tilanne siivotaan lavastamalla Sommersin kuolema itsemurhaksi, ja palkkaamalla hänen tilalleen toinen blondi – ja niin kaikki jatkuu kuin mitään ei olisi koskaan tapahtunutkaan. Charlie ei kuitenkaan pääse tapahtuneesta yli, kuka oikein murhasi Sommersin ja miksi? Matkasta totuuden äärille tulee miehelle lopulta hyvin kallis.

Ed Brubakerin käsikirjoittama ja Sean Phillipsin kuvittama The Fade Out on suhteellisen perinteinen noir-mysteeri, mutta sen loistavuus ei ole niinkään itse murhamysteerin nerokkuudessa, vaan tavassa jolla tarina tarkastelee filmiteollisuuden varjopuolia. Jos Hollywoodilla ei nykyäänkään ole puhtoinen maine, niin vuosikymmenien takaiset tarinat vasta hurjia ovatkin. The Fade Out sijoittuu vuoteen 1948, aikaan jolloin elettiin vainoharhaisia McCarthyismin ja kommunistivainojen vuosia. Tätä aikaa leimasi myös studiopomojen suunnaton valta. Näyttelijät ja heidän imagonsa rakennettiin kuin muovailuvahasta; menneisyys tarvittaessa siloiteltiin, skandaalit peiteltiin vaikka väkivalloin, ja kaikenlainen hyväksikäyttö kuului melkeinpä asiaan.

Vaikka Charlie Parish on päähenkilö, The Fade Out ei ole mikään yhden miehen tarina. Hahmoja riittää studiojärjestelmän kaikilta portailta, eikä kukaan ole lopulta viaton, kuten noir-genreen sopii. Muutamat hahmot nousevat positiivisessa mielessä esiin; ensinnäkin itse Valeria Sommers, johon päästään tutustumaan takaumien kautta ja sitten hänen korvaajansa Maya Silver. Kaksikko edustaa tarinan naisnäkökulmaa, eikä ole yllätys, että tarina on tältä osin kiinnostava mutta myös aikamoisen tyly. 1940-luvulla oltiin vielä hyvin kaukana mistään .

Charlie Parish puolestaan jää vähän siihen rajalle, että en edes tiedä pidänkö koko miekkosesta. Hahmon avuttomuus on tekijöiltä varmasti tarkoituksellista, mutta silti minusta tuntui, että hahmon kehityskaari jää tältä osin epätyydyttäväksi. Miehelle enimmäkseen tapahtuu asioista sen sijaan, että hän olisi aktiivinen subjekti. Jopa Charlien seksikohtaukset vaikuttavat siltä, että hän vain ajautuu niihin, sen sijaan että hänellä olisi jotain tekemistä tapahtumien kanssa.

Toinen asia mikä sarjakuvassa hieman mietytytti oli kerronnan voimakas nojaaminen tekstilaatikoihin. Itse pidän enemmän nyrkkisäännöstä ”näytä, älä kerro”, mutta The Fade Out nimenomaan koko ajan kertoo, mitä Charlien päässä oikein liikkuu. Tämä tavallaan sopii kyllä sarjakuvan hieman vanhakantaiseen tyyliin, mutta se osaltaan johtaa siihen, että Charlien hahmossa on hyvin vähän mitään tulkinnanvaraa ja siten kiinnostavaa.

The Fade Out voitti 2016 Eisner-palkinnon kategoriassa Best Limited Series, eli se valittiin vuoden parhaaksi itsenäiseksi sarjakuvatarinaksi. Kyllähän tämä oikein hyvä on. Ei mielestäni mikään ihan täydellinen onnistuminen, mutta Brubaker onnistuu ansiokkaasti pyörittämään monta juonilankaa ja niistä rakentuva kokonaiskuva Hollywoodin varjopuolista on kiinnostava. Phillipsin piirustustyyli puolestaan on kaikin puolin pätevää, mutta aavistuksen geneeristä. Noir-tarinoiden ystäville The Fade Out on joka tapauksessa varma valinta, suosittelen!

Sarjakuvasivu.

Ensimmäinen ruutu: Mustalla taustalla lähikuva silmälasipäisen miehen kasvoista, käsi suun edessä. Mies on kauhistuneen näköinen ja sanoo "...Jesus...".

Toinen ruutu: Lähikuva kuolleen vaaleahiuksisen naisen kasvoista. Naisen silmät ovat auki, kaulalla on kuristusjälkiä. Tekstilaatikko: "Valeria Sommers was their lead actress."

Kolmas ruutu: Sommersin käsi ja jalka ja punaista mekkoa. Tekstilaatikko: "And he hates that the second thing that crosses his mind is "What will this mean for the picture?"".

Neljäs ruutu: Lähikuva Sommersin kädestä. Tekstilaatikko: "But the next thing is even worse."

Viides ruutu: Lähikuva Sommersin kaulasta ja punaisista huulista. Tekstilaatikko: "Worse than the sick realization that someone was strangling this girl..."

Kuudes ruutu: Etualalla lähikuva Sommersin poskesta ja suusta, taustalla ensimmäisen ruudun mies polvillaan lattialla hätääntyneen näköisenä. Huoneisto taustalla on pimeä. Tekstilaatikko: "...While he was passed out just twenty feet away."

Seitsemäs ruutu: Kuva miehen kasvoista, ilme on huolestunut. Tekstilaatikko: "He can't call the police."

Titta Lindström

Titta Lindström on graafinen suunnittelija ja kuvittaja, joka haluaa sarjakuvien valloittavan maailman. Siinä sivussa tulee luettua myös kaikenlaista muuta kirjallisuutta, josta tietokirjallisuus erityisesti herättää uteliaisuuden: voi kun olisikin mahdollista tietää kaikesta kaikki! Kaikki vinkit »

Tilaa Kirjavinkit sähköpostiisi

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä ja liity listan 1 334 tilaajan joukkoon! Jos haluat tietoa uusista vinkeistä nopeammin, tilaa Telegram-kanavamme!

Tilaamalla uutiskirjeen hyväksyt, että lähetämme sinulle sähköpostia ja lisäämme sähköpostiosoitteesi osoiterekisteriimme. Voit peruuttaa tilauksesi koska tahansa. Kirjavinkit.fi:n rekisteriseloste.

Aikaisempia kirjavinkkejä

Ladataan lisää luettavaa...