Väinö Heinonen ja Jani Kaaro: Evoluutio

Evoluutio on elävän maailman keskeinen voima, joka on johtanut lajien syntyyn ja kehitykseen. Mutta miten selittää se lapselle? Tiedetoimittaja Jani Kaaron kirjoittama ja Väinö Heinosen kuvittama Evoluutio auttaa! Värikkäästi kuvitettu lasten tietokirja selittää evoluution kulun, lajien synnyn, DNA:n ja geenit, ekologiset lokerot, populaatiot, mutaatiot ja muut evoluution peruskäsitteet.

Kirja kertoo, miten Charles Darwin keksi evoluution. Geenien ja populaatioiden merkitys evoluutiolle tehdään selväksi ja elämän kehitys maapallolla vuosimiljoonien aikana käydään läpi nopeasti. Dinosaurukset mainitaan, samoin nisäkkäiden nousu, ja siitä päästään kätevästi kertomaan ihmisten kehitystä apinamaisista esi-ihmisistä nykyihmiseen.

Evoluutio on erittäin vakuuttava ja hyvin tehty tiedekirja, joka tekee merkittävistä käsitteistä helposti ymmärrettäviä tiedonjanoisille lapsille. Tällaisille kirjoille on tarvetta.

Hannun näkemys:

Tiedetoimittaja Jani Kaaro on oikea henkilö kirjoittamaan lapsille kirjan luonnonvalinnasta, geeneistä ja lajien eriytymisestä. Evoluutio on alakouluikäiselle sopiva tietopaketti siitä, kuinka elämä maapallolla on kehittynyt ja millaisiin mekanismeihin se pohjaa. Väinö Heinosen kuvitus on lastenkirjamainen, oikeastaan oppikirjatyylinen. Se ajaa asiansa hyvin.

Mutta itse asia on tässä teoksessa tärkein. Jani Kaaro aloittaa Charles Darwinista pikkupoikana miettimässä maailman syntyä. Ehkä ilman tätä kehyskertomustakin oltaisiin pärjätty, sillä sitten kun Kaaro pääsee varsinaiseen aiheeseen, tarina alkaa rullata. Alkumyyteistä päästään 1700-luvun luonnontieteilijöihin, jotka ensimmäistä kertaa alkoivat kiistää kirkon määräämät perustotuudet. Tapaamme Darwinin lisäksi Carl von Linnén, kreivi Buffonin, munkki Mendelin ja muita käsityksiimme vaikuttaneita hahmoja tieteen historiasta. Tärkeimpiä ovat kuitenkin heidän ideansa: luonnonvalinta, parinmuodostus, genetiikka.

Jani Kaaro käy läpi myös elämän kehityksen tärkeimmät kaudet ensimmäisten lajien synnystä dinosaurusten kautta nisäkkäiden valtakauteen ja ihmisten sukupuuhun. Ote on selkeä, kiinnostava ja riittävän yksinkertainen kuitenkaan olematta mitäänsanomaton.

Lasten tietokirjana Jani Kaaron Evoluutio on vallan mainio teos, joka sopii itsenäiseen lueskeluun ehkä noin 8-vuotiaasta alkaen, ja sitä ennenkin vanhemman kanssa keskusteluun. Kyllä siitä minullekin jotain uutta tietoa tuli. Suosittelen!