Jere Vartiainen: Etäisyys, leikki

Etäisyys, leikki

Jere Vartiainen oli runoilijana minulle aivan uusi tuttavuus. Lavarunouden Suomen mestari vuodelta 2014 on julkaissut nyt neljä runokokoelmaa, joista edellinen, Minuus | Miinus ylsi Tanssiva karhu -palkintoehdokkaaksi vuonna 2019.

Etäisyys, leikki -kokoelmaa kuvataan takakannessa satumaailmoita ja arjen haasteita yhdisteleväksi monitasoiseksi kertomukseksi. Kuvaus on osuva: kokoelman sivuilta löytyy niin satuja kuin arkisempaa kerrontaa. Vartiainen on myös ahkera kielellä leikittelijä, joka pilkkoo sanoja alkuosiinsa ja järjestelee niitä uuteen uskoon. Välillä kallistutaan visuaalisemman runouden puolelle, eikä tekstin asettelu missään kohtaa kovin pitkään suoraviivaisina säkeinä etene.

että löytäisi ystäväksi jonkun yhtä oudon,
jonka kanssa
lyödä kallosormuksia yhteen
ja taikoa roskalavoja avaruusaluksiksi?

Ystävyyden tavoittaminen on kuitenkin hankalaa, “jos on koko aikuisikänsä vältellyt y-sanan käyttöä”. Siinä sitä etäisyyttä leikin tiellä. Tämä leikkimisen ja ystävyyden tematiikka on kokoelmassa mielenkiintoista.

Ihan kaikki Vartiaisen leikkisyys ei minun makuuni osu; kokoelma on kaikkiaan kovin levoton ja sinne tänne säntäilevä. Olen tosikompi, ja kaipaisin johdonmukaisuutta. Samalla Vartiaisen levottomuus osuu aina silloin tällöin maaliinsa oikein nasevasti, joten vaikka kokonaisuus ei ihan täyden kympin juttu olekaan, on Etäisyys, leikki sittenkin epäilyksettä tutustumisen arvoinen kokoelma.

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä ja liity listan 1 320 tilaajan joukkoon! Jos haluat tietoa uusista vinkeistä nopeammin, tilaa Telegram-kanavamme!