Elotulet kokoaa ystäväjoukon kesämökille Turun saaristoon nauttimaan elotulista ja meritarinoista. Kokoontumisella on kuitenkin syvempi tarkoitus ja sävy: sen koolle kutsunut Elea on saanut tietää sairastavansa syöpää. Onko tämä viimeinen kerta, kun ystävykset kokoontuvat näin? Ilta on pitkä ja tuo pintaan monenlaisia ystävysten pinnan alla kuplineita jännitteitä.
Elea ei ole ainoa, jolla on surua ja tuskaa: Salma on menettänyt puolisonsa, Auralla on omat kipunsa, Elean mies Otto pelkää puolisonsa rinnalla ja Auran mies Matias yrittää käsitellä Elean sairastumista ja omia tunteitaan Eleaa kohtaan lääkärin viileydellä.
Elea on kirjallisuudentutkija, joka on tarkastellut narratiiveja ja kertomuksia – asia, joka yhdistää Eleaa ja teoksen kirjoittajaa Hanna Meretojaa – ja niinpä kirjassakin pohdiskellaan paljon sitä, miten mahdollisesti kohtalokas sairaus koitetaan taivuttaa tarinoiksi. Elea vastustaa kovasti sotaisia taistelunarratiiveja, eikä aina oikein itsekään tiedä, millä tavalla haluaisi sairauteensa suhtautua.
Eleaa häiritsee sodan asettaminen yleväksi malliksi kaikille koettelemuksille, joita elämä voi heittää eteen – ainakin jos sota käydään Euroopassa ja siitä taistelevat itsemme näköiset ihmiset. Sota ylevöitetään Merkittäväksi Tapahtumaksi kansakuntien ja sukujen historiassa, kun taas sairaudet pienennetään viheliäiksi vitsauksiksi, jotka Suuren Taiteen on paras sivuuttaa vähin äänin. Sairastumiset nähdään yksityisinä, ruumiillisina asioina, joista naisten sopii kirjoittaa tunnustukselliseen sävyyn. Silti jaetut merkitykset ovat kutoutuneet niihin, ja ne voivat avata yhtä kiehtovia näköaloja ihmisenä olemiseen kuin sodatkin. Miksei sitä nähdä? Ehkä sairastumisen umpimähkäisyydessä on jotain liian nöyryyttävää, tavassa jolla se murentaa sankaritarinan muottia.
(s. 178)
Kun aihe on tällainen ja kirjoittajan ja päähenkilön välillä on silmiinpistäviä yhtäläisyyksiä, herää tietysti kysymys teoksen omaelämäkerrallisuudesta. Meretoja on perehtynyt elämäkirjoittamiseen (”life writing”), jossa omakohtainen kokemus yhdistyy esseistiseen pohdiskeluun. Sellainen teos tämä ei ole, kyllä Elotulet ihan selvästi fiktiivinen romaani on, mutta eiköhän Elean ääneen ole paljon kirjailijan omia pohdintojakin päätynyt mukaan.
Ääneen pääsevät kuitenkin muutkin henkilöt, Elealla ei ole yksinoikeutta kertojanasemaan, ja sitä kautta teokseen nivoutuu lisää teemoja. Elean lasten kautta tullaan esimerkiksi luontevasti ilmastonmuutostematiikkaan, joka kytkeytyy sairauteen yleisenä huolena lasten tulevaisuudesta.
Kokonaisuutena Elotulet on romaani, jossa tapahtuu sinänsä kovin vähän: sen tapahtumat voi helposti tiivistää yhteen lauseeseen. Henkilöidensä sisäistä elämää se kuvaa kuitenkin rikkaasti, mikä puhaltaa romaaniin elämää ja henkeä. Kirjalla on mittaa yli 450 sivua, mutta sen se kantaa aivan hyvin. Pidin Meretojan tavasta kirjoittaa, teksti soljuu mukavasti ja henkilöiden ajatusmaailmaan on mukava uppoutua.
Aihe on raskas, mutta nämä pohdinnat ovat tärkeitä. Teos istunee myös niin vertaistueksi syöpäpotilaille kuin vakavasti sairastuneiden läheisille antamaan perspektiiviä ja tapoja lähestyä sairastunutta. Meretoja tekee hyvää työtä yrittäessään pukea sanoiksi, miltä syöpään sairastuminen ja oman todellisuuden pohjan järkkyminen tuntuu. Se ei selvästikään ole helppoa, mutta sen tärkeämpää se on.
Kirjasta näkyy, että sen on kirjoittanut kirjallisuudentutkija, siinä määrin se viittailee ympäriinsä ja pohdiskelee sairastumista aika akateemiseenkin sävyyn. Lopussa on vieläpä lähdeluettelo viitatuista kirjoista ja musiikkiteoksista (listasta puuttuu mainio Mitä sain tietää meduusoista -nuortenkirja, johon teoksessa nähdäkseni viitattiin ohimennen). Minua tämä kepeän kirjallisuustieteellinen tyyli miellytti.