Data itsessään ei ole erityisen arvokasta, mutta siitä saatavat analyysit sekä uudet datatuotteet ovat. Arvoa luodaan yhdistämällä data-aineistoja ja jalostamalla datasta datatuotteita, joilla puolestaan on arvoa joko organisaation sisällä tai sen ulkopuolella. Datatuotteiden avulla voidaan ratkaista liiketoimintahaasteita, tehostaa tuotantoa ja liiketoimintaa tai luoda kokonaan uusia liiketoimintamahdollisuuksia.
Datasta ja sen kasvavasta merkityksestä ei vain liiketoimintaan vaan ihan kaikkeen ihmisten väliseen toimintaan ja toiminnan kehittämiseen ja analysointiin on puhuttu äänekkäästi jo useamman vuosikymmenen ajan. Parhaat dataa käsittelevät yritykset ovat todella edistyneitä ja kykenevät tuottamaan erittäin menestyksekästä liiketoimintaa datan analysointiin tukeutuen. Valtaosalle pienistä ja keskisuurista suomalaisista yrityksistä data on kuitenkin jotain, mitä liiketoiminnasta syntyy runsaasti, mutta mitä ei oikein kyetä hyödyntämään päivittäisessä päätöksenteossa.
Ari Sivulan, Mika Ahon ja Mika Laukkasen Datasta liiketoimintaan: 10 tehokasta työkalua esittelee työkaluja, joita yritys voi käyttää datan hyödyntämiseen tähtäävissä projekteissaan. Työkalut ovat mainioita datatarpeisiin liittyvien prosessien ja sisältöjen kuvaamiseen ja ovat erityisen hyödyllisiä IT-työntekijöiden ideoiden esittämisessä yrityksen johdolle ymmärrettävällä ja jäsennellyllä tavalla.
Datasta liiketoimintaan : 10 tehokasta työkalua on yleisteos datasta ja sen hyödyttämisestä eikä data-ammattilaisille kirjasta ei löydy liiemmin uutta tietoa. Kirjan tärkein kohderyhmä onkin varmasti datan hyötykäyttöä suunnittelevat yhteisöt, jotka kaipaavat jonkinlaista perusymmärrystä siitä, miten dataan liittyviä strategiaprosesseja voi viedä eteenpäin ja datan saada siten käyttöön yhteisön päätöksenteon tueksi.