Lars Sund: Colorado Avenue

Mitä Sinä tiedät Merenkurkun suomenruotsalaisten elämästä 1800- ja 1900-lukujen taitteesta alkaen? Minun täytyy myöntää oman tietämykseni historiasta olevan näiltä osin puutteellinen. Tätäkin taustaa vasten on mielenkiintoista tarttua palkitun suomenruotsalaisen kertojan Lars Sundin Pohjanmaa-trilogian avausosaan, Colorado Avenueen.

Colorado Avenue on oikeastaan trilogia trilogian sisällä. Se jakautuu kolmeen suunnilleen yhtä pitkään osaan. Ensin keskiössä on Hanna, nuori Amerikkaan lähtevä saaristolaistyttö, joka ensivaikeuksien jälkeen onnistuu löytämään menestyksen — ja lopulta myös oikean, aidon rakkauden — Coloradon vuoriston kaivosmailta.

Toisessa osassa Hanna palaa kymmenen vuoden jälkeen takaisin kotiin Siklaxin kuntaan ja perustaa sinne pienen kauppapuodin. Varsinaiseksi päähenkilöksi nousee tässä vaiheessa kunnanpäällikkö Johannes Smeds, joka solmii Hannan kanssa elämänmittaisen syvän ystävyyden. Samalla seurataan myös keisarinvallan viimeisiä vaiheita sortovuosista Venäjän vallankumoukseen asti, ja lopulta kuljetaan katkeraan kansalaissotaan. Johannes Smedsin vanhin poika Erik lähtee jääkäriksi Saksaan, eikä hänen isänsä koskaan ehdi tätä kunnolla sulattaa.

Teoksen lopun teemana on puolestaan 1920-luvun kieltolain aika. Kuvauksen keskipisteeseen nousee nyt Hannan poika, Otto, joka luo huomattavan uran pirtun salakuljettajana saaristossa ja Vaasan seudulla.

Sund kuvaa suurta henkilökatrastaan tarkkuudella ja inhimillisellä lämmöllä. Hän yhdistelee erilaisia kerrontatapoja luontevasti — mukana on tavallisen romaanikerronnan lisäksi kirjeitä vastaanottajalla ja ilman, päiväkirjamerkintöjä, jopa yksi elokuvakäsikirjoitus. Hän kertailee historiallisia tapahtumia ja faktoja, mutta saattaa täysin loogisesti siirtyä kuvaamaan kansan uskomuksia ja henkilöidensä unia. Ja koko ajan hän on itse läsnä kaikkitietävänä kertojana, joka käy häiritsemässä paikallisia uteluillaan ja tiedonhauillaan.

Colorado Avenue oli minulle yksi tämän kevään parhaita löytöjä tähän mennessä, ja jäänkin odottelemaan, mitä trilogian jatko-osat Puodinpitäjän poika ja Erikin kirja tuovat tullessaan. Lars Sundin tuotantoon kannattaa tutustua!