Chainmail Bikini : An Anthology of Women Gamers kertoo nimessään jo melko paljon olennaista. Kun lisäksi vielä täydennetään, että kyseessä on sarjakuva-antologia, ollaan jo pitkällä. Pelaaminen on pitkään ollut miesten leikkikenttä, joten naisten näkökulmien esittämiselle on tilausta. Tähän noin parisataasivuiseen on koottu 38 pelaamista naisnäkökulmasta käsittelevää sarjakuvaa. Niissä pelaamista käsitellään laveasti; mukaan mahtuu niin videopelejä, roolipelejä, keräilykorttipelejä kuin lautapelejä.
Kun näin runsaasta antologiasta on kyse, on selvää, että tyyleissä on paljon vaihtelua, samoin laadussa. Joukkoon mahtuu hyvin monenlaista sarjakuvaa hyvin luonnosmaisesta ja sotkuisestakin tyylistä erittäin huoliteltuun jälkeen. Monet tarinat ovat luonteeltaan omaelämäkerrallisia, se lienee ollut tilaus antologiaa koottaessa. Esipuhe tiivistää varsin mainiosti sen, miksi tällaista antologiaa ylipäänsä tarvitaan:
Sen, että naisilla on yhtä lailla sanansa sanottavana pelien pelaajina, tekijöinä ja kriitikoina, ei pitäisi olla kiistanalaista. Liian monet miehet näkevät pelit omana yksinoikeutenaan ja toteuttavat samaa vanhaa seksismiä, joka hallitsee pelien ulkopuolista maailmaa. Pelaamisen tarkoituksena on kohdata haasteita vapaaehtoisesti, huvin vuoksi. Kenenkään ei pitäisi kohdata lisähaasteita sukupuolensa vuoksi.
– Hazel Newlevant (suomennos omani)
Antologiaan on mahtunut monia hyviä töitä. Rachel Ordwayn Choose Your Own Adventures kuvaa sisarusten itsekeksittyä roolipeliä, jonka parissa kesä meni kuin siivillä. Antologian toimittajan Hazel Newlevantin Better Together muistelee vanhemmilta salattuja yhteisiä hetkiä kavereiden kanssa Diablo II -nettipelin parissa. Kinoko Evansin Here Comes the New Challenger on todella sympaattinen kuvaus Street Fighterin ja Virtua Fighterin kaltaisten tappelupelien merkityksestä nuoren naisen elämässä. Megan Brennanin Dream Suite törmäyttää Pokémonin ja Animal Crossingin söpöllä tavalla.
K.A. Kelly-Colonin ja June Vigantsin Gamer Grrrl luotaa roolipelaamisen mahdollisuuksia sukupuoli-identiteetin luotaamiseen. Kori Michelen Boy or Girl? tarkastelee pelien binääristä sukupuolikäsitystä queer-näkökulmasta: miksi pitää aina valita, onko poika vai tyttö?
Häirintää käsitellään antologiassa varsin vähän. Maggie Siegel-Berelen Battle for Amtgard esittelee Texasissa 1980-luvulla käynnistynyttä liveroolipeliä naisnäkökulmasta. Amtgard on ollut Siegel-Berenille merkittävä harrastus kymmenen vuoden ajan, mutta siinä on myös ankeat seksistiset puolensa. Onneksi kehitystäkin on havaittavissa. Jade F. Leen Achievement Unlocked dokumentoi naisten kohtaamaa vähättelyä videopelien maailmassa.
Kaikkiaan tämä on oikein antoisa antologia. On hyvä, että kokoelma ei vello vastoinkäymisissä ja vaikeuksissa, vaan keskittyy pelien ja pelaamisen voimaannuttavaan puoleen. Sen korostaminen on hyödyllisempää ja toivottavasti rohkaisee useampia tutustumaan pelien monipuolisiin mahdollisuuksiin. Olen myös tyytyväinen siihen, että kokoelmassa pelaamista käsitellään laajasti, eikä vain videopelien näkökulmasta. Vahva trans- ja queeredustuskin on varmasti monille mieleen.