Ralf Butschkow: Älä avaa tätä kirjaa!

Älä avaa tätä kirjaa!

Ralf Butschkow on laajan uran tehnyt lastenkirjailija. Suomeksi hänen teoksistaan on ilmestynyt vain Hotakin jassua! : Jotakin hassua -kuvakirja. Senkin löytäminen voi osoittautua vaikeaksi.

Älä avaa tätä kirjaa! on kuvakirja eläintarhasta karkaavista eläimistä. Eläinkaverukset huomaavat että häkin ovi on auki ja käyttävät tilanteen hyväkseen. Lukijan tehtävänä on saada eläimet palaamaan kotiinsa. Se on kuitenkin helpommin sanottu kuin tehty, sillä eläimet ovat valmiita esimerkiksi piiloutumaan valottomaan majaan ja jopa maalaamaan itsensä huomaamattomiksi.

Kuvakirjan suurimpana vetonaulana on, että se on varsin interaktiivinen. Itse asiassa jopa kirjan juoni on lukijasta itsestään lähtöisin: kannen avaaminen kun on samalla syy, miksi kaikki eläimet alunperin pääsevät pois häkistään. Lukukokemuksena tämä on uskomattoman hauska. Jokainen aukeama antaa lukijalle uuden tehtävän ja tarinankerronta on mukaansatempaavaa ja sulavaa.

Eläinhahmot ovat hauskasti piirrettyjä ja kirjasta tulee hyvä mieli. Kirjan värimaailma on pitkälle tarinaa aika vaisua, mutta se muuttuu, kun eläimet itse saavat haltuunsa maalipurkit.

Älä avaa tätä kirjaa! on todella onnistunut lastenkirja. Se ei ehkä toimi erityisen hyvin iltasaduksi, mutta on hyvin omaleimainen teos.

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä ja liity listan 1 312 tilaajan joukkoon! Jos haluat tietoa uusista vinkeistä nopeammin, tilaa Telegram-kanavamme!