The Oatmeal nousi isoksi netti-ilmiöksi nopeasti. Vielä kevääseen 2009 asti Matthew Inman teki työkseen nettisivuja. Kyllästyminen iski, tuloksena nettisarjakuva The Oatmeal. Nyt, vajaata kahta vuotta myöhemmin, The Oatmeal on päässyt kansien väliin ja kerännyt mainetta ja kunniaa ja yli neljä miljoonaa lukijaa kuussa.
Räjähdyksenomainen suosio johtuu tietysti siitä, että The Oatmeal on yksinkertaisesti hyvä. Jutut ovat nokkelia, välillä jopa opettavaisia, samalla kieroutuneen hauskoja. Piirrostyyli on yksinkertainen, toimiva ja nopeasti tunnistettava. Huumori on sopivasti alatyylistä.
Esipuhe lupaa kirjan sisältävän gorilloja, prostituutiota, kakkavitsejä, pieniä määriä moottorisahoja, suuria määriä miesten nännejä ja yhden huumeista riippuvaisen dinosauruksen. Tarkoitus on viihdyttää, opastaa ja loukata. Voin tyytyväisenä raportoida, että lupaukset pidetään moitteettomasti. Kirja sisältää kaiken huipuksi 27 uutta, netissä julkaisematonta huumoripläjäystä, esimerkiksi ”8 syytä pitää kanadalaista lemmikkinä”.
Jos Oatmeal ei ole vielä tuttu, kannattaa tietysti suunnata nettisivulle ottamaan maistiaisia. Aloittakaa vaikka ajankohtaisesta Winter 2010 State of the Web -katsauksesta, lopusta löytyviä jatkolinkkejä seuraamalla viihdyttää itseään helposti tuntikausia.